lunes, 2 de diciembre de 2013

Els salts temporals: 3. Al mercat i a caminar

El dimecres al matí, aprofitava sempre per anar a mercat, m’agradava comprar als pagesos, aquells sers responsables del seu gènere, amb els quals sempre podia comunicar-me d’una forma franca i planera. M’agradava anar-hi a primera hora i tornar a casa no gaire tard i no gaire cansada per a poder-me posar a treballar amb les plantes, sempre hi havia molta feina amb elles. Ara feia esqueixos, això requeria de tota la meva concentració i unes bones dosis d’hormona d’arrelament. Per aquest motiu havia de tornar aviat a casa, tant sí com no.
Aquell matí, sortint del mercat amb el meu cistell ben carregat de tresors del camp per menjar, anava pensant en unes orquídies que se’m resistien en la floració i recorria d’una forma automàtica el camí de tornada cap a casa. Enfilava un  carrer darrera l’altre sense parar gaire atenció i quan se suposava que arribaria a la porta de casa meva, em vaig trobar que era a l’altre punta de Barcelona. Allò era impossible, doncs comptava que no havia caminat més de deu minuts i per arribar a peu allà on em trobava, almenys hauria d’haver caminat unes tres hores pel cap baix.
Vaig pensar que, absorta com estava pensant en les orquídies, potser, encara que de forma molt improbable, havia caminat molt més temps que el que a mi em semblava i fent un esforç per orientar-me, vaig començar a pensar com tornar cap el pis.
De forma conscient, ja portava dues hores passades caminant, però era com si algú m’hagués esborrat la memòria i no hi hagués manera de reconèixer els carrers, ni la gent, ni la gran quantitat de cavalls i carros que veia passejar-se per la ciutat. Semblava que tot Barcelona estigués en obres. Carres sense paviment i ni tan sols llambordes, un munt  de persones que em semblaven disfressades de pobres, cap cotxe, ni botigues amb rètols actuals. Hi havia tantes coses que no quadraven , semblava l’ambientació d’una pel·lícula. Cada cosa que veia no tenia res a veure amb el que jo recordava de la meva ciutat.
Em vaig asseure al mig d’una plaça mirant d’orientar-me i  vaig començar a menjar una poma a veure si això em calmava i centrava una mica. Al aixecar el cap, la meva salvació va aparèixer com una visió celestial: era la meva cúpula, allà davant,  a uns quatre o cinc carrers, ara sí que ja podria tornar a casa. Si veia la cúpula, encara que res del que hi havia al voltant em sonés, volia dir que no m’havia perdut, que potser estava caminant per parts desconegudes per mi i amb tanta obra, ja no m’estranyava. Mirava de consolar-me de tot el que m’estava passant amb una explicació que em sembles raonable.
Em vaig aixecar començant a caminar nerviosa cap a la meva cúpula, casa meva, el meu pis, les meves plantes, el Pau, els llits de rodes...

Sortint de la boca d’un carrer, un soroll bestial em va fer parar en sec. Acabava de caure una bomba i una casa mig derruïda exhibia la seva panxa, la gent cridava, corria i per augmentar una mica més si cabia el meu desconsol:  La cúpula ja no es veia per enlloc.


No hay comentarios:

Publicar un comentario